Korpen – ett multifunktionshus med maximal flexibilitet – mitt i samhället

Kulturhuset Korpen, som ägs och drivs av Skinnskattebergs kommun, invigdes i maj 2006. Huset erbjuder bra möjligheter för musik, teater, dans, bio, digitalsändningar, föreläsningar och konferenser. Föreningsmöten, repetitioner och möten är ofta förekommande och i huset finns grundskolans teater- och musikverksamheter med bl.a. klassorkestrar i stråkinstrument, blåsinstrument och gitarr. I stora salen repeterar och spelar dans-, teater- och dramagrupper. Kommunens kraftfulla kultursatsningar låter sig manifesteras i begreppet “Kulturriket i Bergslagen”.

Kulturskolans frivilliga verksamhet har både sin dagliga undervisning och många konserter här. En förstklassig utrustning för både ljud och bild, flygel och höghastighetsuppkoppling till Internet gör Korpen till ett toppmodernt litet kulturhus mitt i samhället och kommunen.

Den stora salen har 146 platser i en sluttande flyttbar läktargradäng, men det är också möjlig att möblera med bord för konferenser etc. Det går även att använda flera mindre rum för gruppsittningar.